img

Евтим Милошев и Христина Апостолова: Синовете ни са удобните деца, затова имат роли в „Откраднат живот“

/
/
/
1194 Views

“Много отдавна сме забравили да се поставяме на мястото на другия”, казва сценаристката, която описва войната между пациенти и лекари в новия девети сезон на сериала, научи ТРГ.

Евтим Милошев: Започнахме да снимаме сериали с трима сценаристи, сред които бях и аз.

Христина Апостолова: Много е ретро да ходиш на кино.

– Вие, г-н Милошев, сте продуцентът, а вие, г-жо Апостолова – главната сценаристка на най-гледания български сериал напоследък – “Откраднат живот”. Защо решихте в деветия му сезон, който тръгна току-що по Нова тв, да покажете войната между лекари и пациенти? На какво се дължи тя?

Христина Апостолова: Това е модел на поведение на обществото. Тука агресията е водеща във взаимоотношенията между хората, защото много отдавна сме забравили да се поставяме на мястото на другия. Нашият егоизъм е на първо място и ако някой не благоволява да го обслужи на секундата, той заслужава наказание. Даже имаше един момент преди време, когато искаха да ни убедят, че тези хора за нищо не стават, че са убийци в бели престилки. А не е така.

 Евтим Милошев: Досега бяхме избрали да разказваме лекарската професия в нейния чист вид, не се занимавахме със сюжети, които показват лекари, които злоупотребяват с професията и морала си, които разглеждат пациента като касичка.

Това обаче не значи, че няма война между пациентите и лекарите. Напротив, тя присъства постоянно в новините, затова и сериалът започва с нея.

Кръстихме сезона “Системата”, защото има двойствен смисъл, а и по принцип винаги търсим това в заглавията на сезоните. Система е медицинско понятие, но в по-широкия смисъл може да бъде здравната система, системата на живота ни, на обществото и средата ни. В този сезон разглеждаме системата в две концепции. Едната е, когато се стремиш да станеш част от нея и получаваш ред облаги. Въпросът е с цената на какво. Другият вариант е да ѝ се опълчиш, но дали тогава системата може да те смачка, или ти да я победиш?

Има и сюжет за хомосексуалистите. Това е тема, която вече е обект на много дискусии. Без да я търсим, влиза в нашето пространство. Хлъзгава е, защото може много лесно да тръгнеш или по посоката на популизма, или на консерватизма. Затова много деликатно бихме искали да говорим за човешката душа и ценности.

– Как измисляте на каква тема да е всеки сезон? Двамата ли го правите?

Евтим: Сценарният екип е огромна група, над 15 човека.

– С колко започнахте?

Евтим: В началото, когато снимахме сериали по 12 епизода, бяхме двама-трима.

Христина: Иван Спасов, Евтим и аз.

Евтим: След това, когато телевизията пожела да направим сезон, който да може да се излъчва 4 пъти в седмицата, създадохме и големите екипи. В момента съдържанието се измисля и управлява от 15-20 души, като изобщо не включвам режисьорите и актьорите, които доразвиват сценария понякога много сериозно.

– Кой помни всички герои и сюжетни линии?

Евтим: Има един човек, който знае всичко във всеки един момент – кога какво се е случило, диагнози, имена от първия епизод до последния сезон без изключение. Това е Христина. Тя е енциклопедията на сериала.

– Как пишете сцените, в които се показва конкретна медицинска ситуация или операция? Всички там говорят с професионална терминология – “микулич, анастомоза”.

Христина: Имаме консултант. Съществуват няколко основни правила, които трябва да се спазват и при заснемането, и при писането. Има много специфична динамика, в която между терминологията трябва да съумееш да накараш героя – без зрителят да губи от темпото на епизода, ефирно да преведе и за зрителя какво прави.

 Ако е само терминология, става документален филм и никой няма да го гледа. Нужно е да има някакъв героизъм, както и малко лични отношения.

– След 346 серии вероятно вече са ви ясни всички термини, но в началото как ги описвахте в сценария?

Христина: С четене, а и много говорим с консултантите, които сме имали. Аз вече съм виждала много операции и лекарите, които ги правят, не си обясняват един на друг: “Подай микулича и ми аспирирай, екартирай ми”. Казват просто: “Инструмент”. Затова в началото, докато се напаснем, консултантът ни д-р Денис Зия се чудеше защо трябва да обяснява какво точно правят.

Евтим: Той не е единственият консултант. Иначе започнахме сериала с д-р Костадин Ангелов от Александровска болница и д-р Стефан Ковачев от “Света Анна”, за което съм им безкрайно благодарен. Подкрепяли са ме с всичко – със знания, специалисти, техника.

– Какви са отзивите от лекарите за сериала?

Евтим: Една от най-големите оценки е именно на професионалистите, които казват, че реалността е показана едно към едно.

Христина: Това обаче е само като поведение към професията. Когато започнахме сериала, всички казваха: “Няма такава болница, никой лекар не се държи така с пациента”. Като мина известно време, отзивите бяха: “Искам да ме прегледат в “Свети Кирил” (сега е “Света Анастасия”). Това е наш избор – в художествения разказ да не отразяваме буквално действителността като документалистика, а да покажем и как би ни се искало да изглежда идеалната болница и идеалният лекар. Макар че такива лекари има.

 Евтим: В началото имахме проблем особено с акушер-гинеколозите, че някой е разменил бебета.

Не можеха да се примирят с това нещо. Включително проф. Асен Николов от “Майчин дом”, който е републикански консултант по акушерство и гинекология, ми каза: “Аз с това имам проблем”. Иначе с всичко друго беше окей.

Христина: Проф. Николов каза: “Ако това беше сериал, в който пилот на самолет взривява 30 пътници, щях и аз с голям интерес да го гледам и да си викам: “Виж как са го измислили!” Обаче аз съм акушер-гинеколог, свързано е пряко с моята професия, непрекъснато имаме случаи на пациентки, които решават, че бебето им е сменено. Изведнъж гледам това нещо и чувам как всички казват, че е гениално. Не мога, ще предам професията, ако кажа: “Да, супер е.”

Евтим: Даде този пример и няколко месеца по-късно един немец заби самолета нарочно в едни скали. Така животът изпълни сюжета.

Наистина оценката на професионалистите – лекари, медицински сестри, администратори в болници, е много висока, което осмисля това голямо усилие, което полагаме.

– Освен основния екип във всеки епизод участват още десетки души с епизодични роли и с различни диагнози, които всеки ден минават през болницата и кабинетите ѝ. Къде ги намирате?

Евтим: Има някои, които се повтарят, но те са в различни роли и променени. В този сериал сме работили вече с около 2000 професионални актьори. Имаме политика и гледаме големите звезди да не ги поканим и да ги изгърмим само за 2 сцени.

– Какви ще са основните актьори през този сезон? Васил Банов, който по вашите думи е талисман за всичките ви продукции, го убихте.

Евтим: Като снимахме финала на предишния сезон във Варна, го чакахме да дойде и с колегите се смяхме много, като им казах: “Васил Банов за умрял бая поигра този сезон”.

Влиза Яна Титова. Тя е брилянтна българска актриса, която избра да се развива като режисьор. Направи филма “Доза щастие”, в който “Дриймтийм” е копродуцент. Между другото, филмът е най-гледаната драма в кината за последните 30 години. Има над 100 хил. гледания.

Тя е съпруга на Александър Алексиев (д-р Василев в сериала – б.а.). С нея имам една стара история. Някога трябваше да снима в “Столичани в повече”, но тогава се разминахме, защото не я пуснаха от Народния театър, когато тя тъкмо беше назначена там. Бях много огорчен, защото ми го съобщи ден преди снимките, а бяхме правили и пробни сцени с нея.

Останах с противоречиви усещания за нея. Когато Алекс започна да работи с нас, тя беше тема, по която не говорехме. До момента, в който тримата не се срещнахме в една нощ на една улица, разприказвахме се и аз я поканих да дойде като режисьор. Тя вече снима в последните 2 сезона. Сега в този сезон ѝ предложих да се върне към актьорската професия. Сюжетът, в който влиза, е великолепен, а тя ще продължи и да режисира.

– Подобна история имаше и за първия епизод на “Откраднат живот”, когато в последния момент Христина влиза, за да изиграе раждащата Евгения Генадиева.

Христина: Ако ме видиш в някой сериал на тази компания, винаги е заради това. Като линейка на спешна помощ съм.

– Наум Шопов е в една от най-важните роли в този сезон. Сериалът да не го откаже от медицината?

 Евтим: Той е момче от може би най-династическата актьорска фамилия у нас.

И е единственият човек, който не се занимава с това и избира медицината. Когато дойде в “Откраднат живот”, беше последен курс медицина, отличник. Така и завърши. Изкуши се да снима, защото беше лекарски сериал и той трябваше да играе доктор. Той е от тази категория актьори – и това впрочем са най-големите звезди, които винаги са подготвени, каквото и да се случва. Може да си целунат от господ и от съдбата, но зад това нещо винаги се крие огромен труд с големи лишения.

Същото мога да кажа и за сценарната работа на Христина. Много съжалявам, че я губим като актриса. Казвам го съвсем отговорно, имали сме много разговори с нея. Това е влязло дори като неразбирателство между нас, а все пак ние сме семейство. Това е нещо, за което не се разбирахме. От продуцентска гледна точка тя е великолепна актриса. Не го казвам, защото ми е жена, а защото е така. Но аз не можех да я ангажирам в основната ѝ професия, защото тя изнася целия сценарий на този проект.

– Вашите синове Димитър Рачков и Петър Милошев – и те потомствени актьори, също влязоха в сериала, и то в роли, които са част от доста тежки сюжети. Как ви даде сърце?

Евтим Милошев и Христина Апостолова

Христина Апостолова със синовете си Димитър (вдясно) и Петър, който получава наградата за млад талант на церемонията “Нова тв подкрепя българските филми”.

СНИМКА: ФЕЙСБУК НА ЕВТИМ МИЛОШЕВ

Евтим: Христина ги подготвя вкъщи и когато те идват на снимачната площадка, всички казват: “Ей, какви талантливи деца”. В същото време няма родител, който да може да подложи детето си на това, на което ние подлагаме нашите. Особено Петър, защото сега има доста ключова роля в този сезон. Няма такова дете, което да може да стои 12 часа на снимачната площадка и да бъде винаги в кондиция. Ако социалните знаят какво правя с детето, ще ми го вземат. Защото Законът за закрила на детето дава много ограничения за работа с актьори. То има право само на 4 часа на ден. Нарушавам това нещо със знанието на родители и продуценти. Слава богу, в училище поддържа добри резултати. Дори и на снимачната площадка той се чувства като част от нашата семейна среда.

– Защо им намерихте роли?

Христина: Ролите си ги имаше, децата ги нямаше. Това са удобните деца. Има големи проблеми с програмата, с това, че може да ти звънна днес в 12 за утре да дойдеш на снимки в 7. Темпото е убийствено. Може би много хора си представят това, което са виждали в мейкингите на американските филми, че има каравани за актьорите и статисти, които им маркират кадъра. Тука всички са “на нивата” от сутрин до вечер, включително и децата. Друг е въпросът, че те можеха и да изнесат това, което беше заложено чисто драматургично.

Евтим: Режисьорът, с когото на Петър му е било най-трудно да работи, съм аз.

– Защо?

Евтим: Изисквах. Той наистина се напрегна тогава и дори се беше разплакал след това. Оня ден го водя на снимки и той ме пита кой ще е режисьор. “Имаш ли проблем с някого”, реагирах аз. “Не, не, питам дали няма да си ти”, каза той. “Защо бе, Пепе, мислех, че с мен се чувстваш спокоен?”. “Малко се напрягам”, отговори той.

– Миналата година заснехте изключително успешния сериал “Дяволското гърло”. Ще има ли втори сезон?

Евтим Милошев и Христина Апостолова

Президентът Румен Радев награди в края на миналата година Евтим Милошев, Силва Зурлева и Любо Нейков с почетен знак заради работата им по инициативата “Българската Коледа”. СНИМКА: Архив

Евтим: Категорично, но е рано да говорим каквото и да било. Мечтата ми е да направим голяма международна копродукция, защото има такава предпоставка. Имахме разговори в Италия, но всичко е в проектна фаза засега.

Христина: Докато не удари клапата, всичко се променя.

Евтим: За първия сезон имаше възможност за голяма копродукция с Белгия, което беше изключително мотивиращо, но това означаваше да не почнем да снимаме навреме. Отказах.

– Спряхте ли завинаги “Столичани в повече”.

Евтим: 13-и сезон наистина беше краят. Но с Любо Нейков и Иван Спасов продължаваме да работим заедно и да развиваме “Дрийм тийм” основно с филми и сериали. В момента пишем сценарий, който е свързан с блестящия актьорски състав от “Столичаните”.

Вече не правим публицистични студийни предавания, всички станаха вътрешни продукции и няма интерес към големия ни опит. Затова сме се отдали изцяло на филмопроизводството.

Напълно е готов 8-серийният детски филм “Румбата, аз и Роналдо”, който очаква своето излъчване по БНТ. В него влизат блестящи актьори като Васил Банов, Деян Донков, Димо Алексиев, както и прекрасна детска група. Подготвяме и нови два сериала, чиито снимки вероятно ще започнат тази година.

– Защо се наложи модата на сериалите?

Евтим Милошев и Христина Апостолова

“Годината е 2007, мястото е полуостров Самана, “Сървайвър”, Доминикана. С Христина все още сме само колеги, въпреки семейния дух на снимката. Снимката я е правил ранният Vladimir Karamazov Photography.” Така Милошев описва кадъра в профила си във фейсбук.

“Годината е 2007, мястото е полуостров Самана, “Сървайвър”, Доминикана. С Христина все още сме само колеги, въпреки семейния дух на снимката. Снимката я е правил ранният Vladimir Karamazov Photography.” Така Милошев описва кадъра в профила си във фейсбук. СНИМКА: Фейсбук на Евтим Милошев

Христина: Бизнесът се премести в телевизията. Нима “Чернобил” не е един голям филм, разделен на 6 части?

Има световна алиенация и всеки вече не живее с човека до себе си, а с някакво устройство – телефон, компютър, монитор, часовник. В тях може да предлагаш и този вид съдържание – сериалите. Те са като приложенията с игрите, с които младежите живеят, а малко по-платежоспособната публика е в сериалите.

Чисто маркетингово дори е много по-лесно да бъркаш в джоба на потребителя, докато той лежи вкъщи на дивана, отколкото да го накараш да отиде в киносалона. Много е ретро да ходиш на кино.

Коментирай чрез Фейсбук

Публикувай коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

It is main inner container footer text
Следете ни във Facebook